Olen välttänyt sokereita, viljoja ja lisäaineita syyskuun puolivälistä lähtien ja painoa on lähtenyt vyötäröltä tähän mennessä 13,4kg. :) Ei huono saavutus vaikka itse sanonkin. Juhlissa, kyläreissuilla yms. pyrin aina välttämään varsinkin vehnäjauhoja, mutta jos minua varten on leivottu, olen maistanut pienen siivun, vaikka tuotteessa olisikin ollut jauhoja. Eli jos olisin aivan ehdoton periaatteideni kanssa, painoa saattaisi olla kannettavana vielä vähemmänkin. 

Vaikka olen välttänyt sokerin syömistä yli puolen vuoden ajan, entisenä sokeriholisitina joudun tarkkailemaan sokerihimojani välillä vieläkin. Kotona tavallista arkea viettäessä en kaipaa sokeria lainkaan, mutta olen huomannut että jos viikossa on useampi päivä putkeen kun olen syönyt sokeria, kroppa ja mieli palaa vanhaan kaavaan ja alkaa vaatimaan päivittäistä sokeriannosta. Näin kävi viimeksi pari viikkoa sitten kun meillä oli vieraita. Tein perunajauhoista kääretorttua, jossa oli asiaankuuluvat rahkat sekä luomu-mansikkahillot välissä ja kermavaahtoa sekä gluteenittomia suklaanappeja päällä, lisäksi leivoin perinteisiä kauralastuja. Kumpaakin sorttia jäi yli ja minä tietenkin mussutin vielä parina päivänä vieraiden lähdön jälkeen leipomuksiani, kun en viitsinyt niitä roskiinkaan heittää. Seuraavana päivänä kun kaikki leivonnaiset oli syöty, aloin automaattisesti ruoan jälkeen ja illalla kaivelemaan kaappeja, jos jostain löytyisi jotakin sopivaa naposteltavaa. Onneksi havahduin siinä vaiheessa, että mitä ihmettä olen tekemässä ja laitoin kaapinovet kiinni. Näin sitä ihminen palaa automaattisesti vanhaan kaavaan, kun ruoka-aineet ottavat vallan kehosta ja mielestä. Itsekuri siis kunniaan ja jätetään ainakin ne pahimmat teollisuuden pullat ja keksit kaupan hyllyyn ja syödään omatekemiäkin herkkuja vain kohtuudella. :)

DSC03509-normal.jpg

Aurinkoista alkukesää! :)