Olen miettinyt että onkohan uudelle ruokavaliolleni jotain nimeä. Olen siis jättänyt vallan pois vehnäjauhon (joka aamuista ruispalaa lukuunottamatta) ja sokerin sekä yritän käyttää ruoanlaitossa sellaisia raaka-aineita missä on mahdollisimman vähän lisäaineita. En kuitenkaan karppaa, kun olen syönyt perunaa ja riisiäkin. Tutkin netistä erilaisia ruokavaliosivustoja ja samaistuin eniten paleoon. Paleossa yritetään jäljitellä kivikautista ruokavaliota, mitä ihmiset ovat syöneet tuhansia vuosia ja mihin elimistö on tottunut. Nykyistä superprosessoitua ruokaa ei ole syöty kauhean kauaa ja se ei ole luontaista ravintoa ihmiskeholle. Paleossa ei syödä lainkaan vilja- tai maitotuotteita.

Syötin joskus muinoin koirilleni kaupan mössönappuloita (jotka siis sisältävät suuret määrät mm. vehnää) ja koirien silmät olivat sameat, paino nousi todella herkästi toisella koiralla ja toinen taas oli aivan luuvilu ja ripuloi jatkuvasti (myöhemmin olen todennut ettei koiran maha kestä lainkaan vehnää). Olen syöttänyt nyt viitisen vuotta koirilleni luonnonmukaista barf-ruokaa, eli raakaa lihaa ja luita sekä kasvissosetta. Ruoka siis on mahdollisimman luonnonmukaista, eli mitä sudet ja koirat söisivät kun elävät vapaana metsässä (harvan suden ruokavalioon kuuluu vehnä yms. mitä kaupan koiranruoat ovat pullollaan). Koirat ovat voineet paljon paremmin ja kaikki aiemmat vaivat ovat kadonneet. Jos ruokavalion muutos on toiminut koirilla niin hyvin, miksi en kokeilisi samaa omallakin kohdalla?!

Olen ollut nyt muutamia päiviä täysin ilman viljatuotteita. Jätin siis vallan pois myös aamuisen pyhän ruisleipäni, mikä on kuulunut aamiaiseeni niin kauan kuin muistan! Kokeilin tehdä aamiaiseksi pirtelöä. Tässä resepti:

Banaani
Puolukkaa
Mustikkaa
Mandariini, päärynä tai omena
1tl spirulina-leväjauhetta
1tl hunajaa
Toco-jauhetta
Vehnänorasjauhetta

Kaikki ainekset laitetaan tehosekoittimeen ja muusataan tasaiseksi. Kaada lasiin ja tarjoile. Nam! Pirtelön nauttimisen jälkeen kannattaa pestä hampaat jos aikoo lähteä julkiselle paikalle. Leväjauhe ja mustikka meinaan värjäävät hampaat komeasti. :)

Olin hieman epäluuloinen että kuinka tuollainen pirtelö täyttää ainaiseen ruisleipääni verrattuna ja söinkin ensimmäisenä aamuna varmuuden vuoksi jälkkäriksi vielä keitetyn kananmunankin. Aiemmin minulla oli kiljuva nälkä kun tulin aamulenkiltä kotiin ja piti saada mahdollisimman nopeasti jotakin syötävää. Pirtelön juotuani minulla ei ollut lainkaan nälkä kun saavuin lenkiltä! Olin todella hämmentynyt, sillä vaikka olen syönyt mitä kaurapuuroja tms. yleisesti suositeltuja aamiaisruokia, minun on ollut aina kauhea nälkä jo hetken kuluttua aamiaisen nauttimisesta. Pirtelö on hyvänmakuinen ja sitä voi juoda hyvin myös pakurikääpäjauheella höystetyn kahvin kanssa. Ainakin näin muutaman täysin viljattoman päivän jälkeen voin suositella muillekin viljatonta elämää. Olo on paaaaljon virkeämpi kuin ennen! :) En kuitenkaan noudata täysin paleo ruokavaliota, sillä syön ainakin toistaiseksi maitotuotteita.

Tässä todella hyvä linkki mistä pääset tutustumaan enemmän paleoon.

http://www.helsinkipaleo.com/aloita-tasta/

Tässä pari muuta aiheeseen liittyvää linkkiä:

http://paleokeittio.wordpress.com/paleoliittinen-ruokavalio/

http://olotila.yle.fi/mina/hyvinvointi/pekka-nieminen-muutti-ruokavalionsa-paleoksi

Ja täältä löydät tietoa mitä ongelmia paleo voi aiheuttaa, varsinkin silloin jos kärsii kilpirauhasongelmista:

http://monkeyfood.net/2011/03/27/paleoruokavalion-ongelmia/